tisdag 23 februari 2010

Trafik

...känns som ordet som beskriver de senaste veckorna.

Förra helgen flög jag ner och besökte älskade Anna i Görslöv. Polskan var hemma på lov och passade på att bränna av en sjusärdeles 25årsfest. Gröna ärtor, röda 3:or, dansande engelsmän och kattmys är bestående minnen. Presenten gillades. Jag gillar Skåne!

I helgen åkte jag hem till mamma och pappa. Jag borde anat oråd redan på fredagskvällen när mitt tåg blev inställt och det jag senare fick åka med tog 2h 45min istället för de knappa två det brukar ta.

Lyckligt ovetandes om det kaos som sedan skulle komma gottade jag mig i värmen framför brasan, mös med släkten på 60-årskalas och drogs med i glädjen av de svenska OS-framgångarna i skidåkning medans stormen tjöt utanför knutarna. Lyckan smolkades endast av att den planerade skidturen aldrig blev av.

På söndagen vaknade jag till strålande solsken. Och sjukt mycket snö!! I mitt snart 25-åriga liv har jag aldrig sett så mycket snö. Efter lite skottning letade jag fram mammas systemkamera med old school film och gav mig ut. Tyvär kan jag ju inte se nått resultat än, men det blev några mobilbilder också. Se nedan :)

Med jämna mellanrum under dagen återvände jag till datorn och SJ's kraschade hemsida. Fram på eftermiddagen började paniken tillta; skulle jag ens komma hem?? Jag förstår att detta extrema snöande ställer till problem på både vägar och järnvägar. Det kan man inte göra så mycket åt mer än att systematiskt försöka röja undan problemen. Men den totala bristen på information är oförlåtlig!! Skärpning SJ!!

Ibland har man dock tur. Jag kom med ett lagom försenat tåg som under resans gång blev ytterligare en halvtimme försenat. Men jag kom hem.

På måndagen var det SL's tur att orsaka upprörda känslor. En treåring vet att efter en sommar kommer en vinter. Men inte SL. För dem är det en nyhet varje år att vi bor i ett land med både snö och minusgrader. Pga allt kaos i lokaltrafiken fick jag snopet stanna hemma på måndagen. Jag hade lyckats ta mig till Stockholm, men att ta sig till skolan gick inte.
Man kan tycka att det finns så många arbetslösa i den här staden, att man kunde skicka ut nån lat bidragstagare med skyffel och gasol och värma upp de där förfrusna bromsarna och växlarna... Seriöst, skärpning SL!!

En annan sorts trafik har också varit väldigt frekvent. Datatrafik. Ibland kan ord på en skärm rucka universum en smula.

Jaha, nähä. Fortsatt trafikkaos imorgon. Skriva PM. Hämta tenta. Mer om det senare.
Fridens gott folk


Dags att ställa in cykeln?


Min far och hans ständige följeslagare, traktorn


Min mor och hennes osnutna dotter


De döda i vit svepning...


Fundera en stund på hur fan den där vanten är konstruerad... ;)

5 kommentarer:

  1. Miliooooner arbetslösa!

    Ps. Scoterhandske?

    SvaraRadera
  2. ...men dom här jävlarna, dom får hålla på!!?

    Nä, gissa igen :)

    SvaraRadera
  3. Nu vet jag! Dom är för Teenage mutant ninja turtles! :)

    Nej, för ridning så att man kan ha tömmarna vid lillfingret?

    SvaraRadera
  4. Grattis Sofie! En hovkrats kommer på posten! :D

    SvaraRadera
  5. Då är det bara hästen kvar! Sofies julklapp?

    Vad härligt det såg ut, snö och sol!

    SvaraRadera