torsdag 20 maj 2010

Enkelt..?

Solen skiner, himlen är blå,
vad det är skönt att leva då!


Tänk om det vore så enkelt. Idag har jag förvisso legat på en filt i gräset och tampats med myror mest hela dagen, och det låter ju lagom underbart och enkelt. Om inte alla förbannade tankar skulle mala hela tiden. Jag försöker glädjas åt att sommaren är här. Jag försöker njuta av värmen och fågelkvitret. Stundtals lyckas jag faktiskt riktigt bra. Men fan vad jag ogillar när det säger pang och tankarna dras iväg åt håll jag egentligen inte vill.

Mia säger att man ska ha en liten "jag är bra"-bok att skriva i. Att varje kväll lista vad som varit bra, vad man är tacksam för och vad man vill ha hjälp med. Jag börjar nu:

Idag var jag bra för jag gjorde det jag skulle innan jag gick ut i solen
Idag var jag bra för jag åt lunch
Idag var jag bra för jag städade undan det sista av vintern

Jag är tacksam för att solen skiner idag
Jag är tacksam för att examensarbetet tycks gå vägen
Jag är tacksam för att mina vänner alltid ställer upp

Hjälp mig att göra en jävligt bra examination och få sluta på topp
Hjälp mig att tänka klart och följa mitt hjärta
Hjälp mig att läka såret utan ärr

Solen skiner, himlen är blå,
det borde vara enkelt att leva då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar