fredag 25 september 2009

I tisdags lät det såhär

"Håll dina fördommar för dig själv, kärring!"

Fruktansvärt oproduktiv dag. Jag skulle ha pluggat, men det gick inget vidare. Istället hittar jag på alla möjliga ursäkter. Jag har till och med dammsugit. Jag menar... jag måste vara knäpp!!

Väntar med spänning på mail. Ja, jag har mailat till kattakuten. Och de ska titta ut en liten kisse till mig. Åh vad jag saknar en liten hårboll som kryper upp i ens knä om kvällen! Hoppas hoppas det funkar!

Igår spenderades två timmar i skolan, med en föreläsning som gav mer bu än bä. Föreläsningen handlade om kommunikation. Mellan människor i allmänhet och mellan vårdpersonal och patienter i synnerhet. Vid ett tillfälle visade föreläsaren en bild för oss. Bilden föreställde en läkare, en pensionär, en invandrarkvinna och en byggarbetare. Så sa hon: ’Här kan det bli problem i kommunikationen mellan läkare och de olika patientgrupperna. Eftersom läkaren ofta har en bakgrund med föräldrar som också är akademiker, så pratar denna ett helt annat språk än de övriga’. När hon sen sa att barn till arbetare har sämre ordföråd än barn till akademiker, ja då höll jag på att explodera.

För det första, alla som går på universitet har INTE föräldrar som också gjort det. För det andra, det är läkarens skyldighet att prata så att patienten förstår. Det är oftast inget problem. Det är i vissa fall, där läkaren helt enkelt är ett jävla rötägg som detta inte fungerar. För det tredje, mitt ordföråd är minst lika bra, om inte bättre än många av dessa pompösa brats som glider med på en räkmacka bara för pappa är läkare. Detta till trots att mina föräldrar är simpla bönder och grovarbetare med endast grundskolan i bagaget.
Man blir mörkrädd att personer som är universitetslärare faktiskt har såna fördomar. Tur man har vett att inte tro blint på folks ord.

Sedan fick jag iallfall lugna ner nerverna med lunch tillsammans med Lina och Sofie. Sofie och jag gick på stan, provade femtioelva par skor och fikade i timmar. Så skönt med vettiga människor att prata av sig med! Tack vänner!

1 kommentar:

  1. du är så klok min vän! är så glad att du tagit ditt förnuft till fånga eller kanske har du släppt det förnuft o skapat dig en blogg ;)
    Oavsett vilket så är du fantastisk!
    mycket kärlek från mig till dig!

    SvaraRadera