onsdag 21 oktober 2009

Varför strävar vi mot ett ideal som inte finns?

För nån vecka sen var det rabalder på löpsedlarna om att den svenskättade modellen Filippa Hamillton blivit sparkad av Ralph Lauren pga att hon är för fet. Samtidigt florerade bilder på den överretusherade modellen där hennes midja är smalare än hennes huvud.

- Vi har insett att vi är ansvariga för att, genom bristfällig framställning och retuschering, ge en förvriden bild av en kvinnas kropp, sa man då i ett pressmeddelande.

Fine tänkte jag, när man sitter och stirrar på en bild länge är det lätt att tappa perspektiven. Säkert var det någon som fick på pälsen och en fot i arslet för det misstaget. Hurvida Filippa blivit sparkad pga sin fethet vet jag inte, men det lär ju inte vara första gången det händer i den industrin. Hur man nu kan va för fet med ett BMI på 17...

Men idag sitter jag här och blir förbannad! Nu har det nämligen dykt upp en till bild. Detta var alltså inget misstag. Man har medvetet retucherat dessa bilder så hårt att kvinnorna, om man tänker efter, ser helt vanställda ut. Eller inte ens vanställda. Det är inte fysiskt möjligt att se ut sådär.
Jag säger inte att det är rätt, men jag kan ändå förstå varför idealet vi har i dagens samhälle är supersmal. Och jag förstår att varje modeskapare vill visa sina kläder på ideala kvinnor. Men att förvränga bilder till något som inte går att uppnå, att sträva efter något onaturligt. Det förstår jag inte.

Överhuvudtaget så tror jag folk inte ens tänker på hur pass retucherade de stora reklampelarna är. Den där perfekta hyn, de långa benen, de raka vita tänderna... Så lätt att fixa med ett par knapptryck. Och där ute finns människor som ser dessa bilder som sanningen. Hell, jag gör det också. När jag står där och väntar på tunnelbanan och ser hur den där sammetshyn skiner hånfullt mot mig och jag tänker på mina blemmor är det lätt att önska att man såg ut så.

Men ingen gör ju det. Varför strävar vi mot ett ideal som inte finns?



Filippa Hamillton



Valentina Zelyaeva


Det gör mig förbannad att det finns folk som överhuvudtaget har mage att publicera en sån här bild. Kan någon tala om för Ralph att med sådana höfter vore vi en utdöd art!?

2 kommentarer:

  1. Håller helt o hållet med och vem skulle vilja föda fram ett fullgånget barn med dom höfterna, inte jag! Men o andra sidan en graviditet skulle ju "förstöra" den kroppen ändå så det är väl inte troligt att dom sätter sig i den situationen. Nej tjejer ta ert förnuft tillfånga och älska Er runda höfter jag är övertygad om att övervägande delen av det motsatta könet gör det också.

    SvaraRadera
  2. Det som förundrar mig mest är vilka man vänder sig till med dessa bilder? Som kille tycker jag varken det är attraktivt eller estetiskt tilltalande, hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte se någon vackert med bilderna. Låter som en riktig klyscha men det finns inget vackrare än en vanlig naturlig tjej.

    SvaraRadera