fredag 22 januari 2010

Substitut

En vän sa: Jag vill aldrig vara bara någon. Jag vill aldrig vara ett substitut.

Jag funderade mycket på det. På att vara bara Någon, på att vara ett Substitut och vad det egentligen innebär.

En Någon är en person man tar till för stunden, för att inget annat finns till hands, för att slippa tänka. En Någon är som en fylla på stan för att glömma dina bekymer ett kort tag. En Någon är som meningslösa sysslor enbart för distraktionen av dem. En Någon kastar du bort dagen efter för att aldrig bry dig igen.

Ett Substitut är en Någon som man har en längre tid, för att slippa vara själv. För att stänga av sina känslor under en längre tid. För att döva det som så starkt bubblar inom en. Men Substitutet betyder inget. Substitutet kan lätt ersättas med en annan Någon, som råkar finnas i din närhet. Substitutet är som att äta en glass när du egentligen vill ha godis. Sockret finns där och du dövar din hunger, men du blir aldrig riktigt nöjd ändå. Du hade lika gärna kunnat äta en bulle.

Har jag en Någon eller ett Substitut i mitt liv? Jag har funderat. Svaret blev nej. Inte längre. Jag hade det förr, framförallt Substituten. Vänner jag inte valde själv, för att slippa vara helt ensam. Saker jag gjorde för att slippa vara utanför.

Men idag är jag så pass vis att jag inser att förlusten av en människa inte kan ersättas med en annan. Två människor skulle aldrig kunna fylla samma plats i mitt hjärta. Mitt hjärta har stor plats, så det finns ingen anledning ens.

Olika människor kan inte slå an samma känslor hos mig. Oavsett om det är kärlek eller vänskap, en ytlig bekantskap eller ett kort möte. För mig är alla olika och förtjänar sin speciella del av mitt liv.

1 kommentar:

  1. sådana tror jag alla har under sin uppväxt. Speciellt om man är ifrån landet och det inte finns många att välja på.

    SvaraRadera