fredag 15 januari 2010

Upprörd!

Innan nyheterna började gjorde Röda Korset sin reklam för att skänka pengar till det jordbävningsdrabbade Haiti. På nyheterna säger de att en högt uppsatt person inom Röda Korset och två medhjälpare har förskingrat över sju miljoner kronor.

Hur kan man sakna samvete till den grad att man stjäl från svältande barn som behöver mat och vaccinationer, från uteliggare som behöver hjälp och boende, från människor som behöver allt när katastrofer drabbat dem??? Utge sig för att vara godhjärtad och utnyttja människors vilja att hjälpa... Och allt för att köpa lyxartiklar!!!

Jag anser mig själv vara en människa som har en ganska stor förståelse för varför människor gör som de gör, även om jag inte på något sätt stödjer eller accepterar deras beslut. Men här sviker även min förmåga till förståelse. En lägre sortens människa får man leta efter!

Jag har bara en sak att säga: FY FAN!!!!!

3 kommentarer:

  1. Nu är det ju inte bara i Sverige detta har hänt med Röda korset utan det har varit ett antal mål i USA också! Har NOLL förtroende för denna organisation.

    Därför ger jag till Läkare utan gränser. Tror mera på den organisationen (Var det inte Hans som hjälpte till att starta den?).

    /P

    SvaraRadera
  2. Man får inte dömma ut en hel organisation för en mans gärningar, men visst blir deras anseende solkigt i kanten.

    Ja, Hans var väl med och startade Sverigesektionen vad jag har förstått. De är bra, men jag tänker att man vill skänka pengar så de kan användas där de behövs bäst. Även om sjukvård är akut så är det så mycket annat som behövs också.

    SvaraRadera
  3. Nu kommer jag inte ihåg i vilket sammanhang jag såg ett reportage om RK i USA men de hade nån insamling med rikt folk och det slutade på -
    så näe. Tycker de har förlorat enormt trovärdighet.

    SvaraRadera