torsdag 24 december 2009

Julfrid?

Så är julafton strax slut. Denna dag som jag tidigare sagt att jag i år vill hoppa över. Till sist blev det ändå en mysig dag, även om jag i denna stund saknar som jag aldrig gjort förut..

Jag tycker egentligen om julen. Men kanske inte det som man först tänker på: julklapparna, granen, maten. Jag tycker om julens lugn mest av allt. Tystnaden och eftertänksamheten. Och gemenskapen med dem jag håller nära.

Människor har en tendens att mjukna och bli mer generösa, mer glada och mer godhjärtade under julen. Det är fint, men det gör mig vemodig och en smula fundersam samtidigt. Varför ska det just hända under julen? Varför kan inte människorna alltid vara hänsynsfulla och leva i fred med varandra? Vad är det med julen som är så speciellt att man kan lägga meningsskiljaktigheter åt sidan, glömma gammalt groll, överbygga skillnader och lägga vapen till marken? Något är det som inte går att sätta fingrarna på. Det kanske bor djupt inne i människors hjärtan..

Min absoluta favorit bland julsånger. Charlotte sådär, Tommy briljant som vanligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar