tisdag 15 december 2009

Utebliven julkänsla

Det är mörkt, men under gatlycktans ljus ser jag fortfarande de mjuka flingorna dala ner. Snön bäddar in staden i ett vintertäcke. Allt fult döljs och allt blir rent. Nu passar tillochmed juldekorationerna in. De har tidigare sett så malplacerade och luggslitna ut i regnet och blåsten. Äntligen.

Om jag ska vara ärlig så har jag varit totalt anti mot jul i år. Det känns som det är för mycket som är fel för att det ska bli en god jul. För mycket att tänka på, för mycket att göra, för många att sakna. Lets face it, jul är till för folk som är lyckliga.

Jag har det inte dåligt, inte på nått sätt. Jag är frisk. Jag har familj och vänner som jag älskar och som älskar mig. Jag går en spännande utbildning med, för att inte säga suveräna, så i varje fall goda möjligheter till jobb. Jag har haft förmånen att få resa runt i världen och bredda mina perspektiv, och jag vet att jag är så otroligt lyckligt lottad utan att uppskatta det tillräckligt.

Men känslan av att saker inte är som de borde vara river. Tanken på att trångsynta människor fördömer vänner för deras bakgrund gör mig ledsen. Tanken på att en människa kan utnyttja andra människor i nått slags sjukt spel, utan tanke på följder gör mig förbannad. Tanken på att vänner mår dåligt smärtar. Tanken på sjukdom och vår oförmåga att förhindra det gör mig frustrerad.

När får jag vara hel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar